יום שני, 19 באפריל 2021

איך לנווט בין גלי החיים והעסק בעזרת ערכים?

 

"ערכים לבני-אדם הם כמו שרשים לעצים. ללא שורשים, עצים נופלים ברוחות סער עזות. ללא ערכים, בני-אדם נופלים כשמכים בהם משברי היקום".

(קרלוס ריילס)

זוכרים את הסיפור על פינוקיו? לפינקויו היה צרצר – גימיני, שהזכיר לו בכל פעם מה הדבר הראוי לעשות. פינקיו לא תמיד הקשיב לו והתוצאות היו בהתאם...

האמת היא שלכל אחד מאיתנו יש מעין צרצר שכזה  שמכוון אותנו לדרך הנכונה, הבעיה היא שלא תמיד אנחנו מספיק קשובים לאותם קולות שהצרצר הזה מנסה להשמיע לנו,   ואנחנו שמים את הקולות האלו על mute או מתעלמים מהם לחלוטין. הקולות האלו הם הערכים.

 מהם ערכים?

ערכים הם אותם דברים חשובים לנו בחיים, הכי חשובים לנו בחיים, אנחנו נמצא את עצמנו פועלים במסירות להגשים את אותם ערכים כך שהם יהיו נוכחים בחיינו. הערכים מסמלים את "האני מאמין" שלנו, כאשר אנחנו חיים לפי סולם הערכים הפנמי שלנו אנחנו חווים סיפוק שלווה ואהבה. כאשר יש פער בין ה"אני מאמין" לבין איך שאנחנו מתנהגים בפועל אנחנו חווים תחושות של מתח, תסכול, שחיקה וחוסר אונים.

לא פעם אנשים מדברים על ערכים אבל לא מצליחים להביא אותם למימוש יומיומי – כן משפחה זה חשוב, אבל יש לי משהו דחוף בעבודה עכשיו... האתגר שלנו הוא קודם כל לזהות מהם באמת הערכים שלנו, ואח"כ לפעול לפיהם ברמה יומיומית. הערכים שלנו משפיעים גם על ההתבוננות שלנו על המציאות, כשאנחנו בוחנים את המציאות דרך "מסננת" הערכים שלנו זה משפיע על התגובות שלנו לארועים שונים, ומשמשים ככלי לקבלת החלטות.

הערכים שלנו הם הנכסים שלנו –אין פה נכון או לא נכון, אלו לא חוקי אתיקה ומוסר – אלו תפיסות אישיות של כל אדם עם עצמו שנבנו מסיפור החיים האישי של כל אחד ואחת מאיתנו. חשוב להיות מודע לכך שלכל אחד מאיתנו יש מערכת ערכים שונה, וכדי להבין באמת על מה הצד השני מדבר – כדאי להיות מודעים למערכת הערכים שלו.

 לפעמים שני בני אדם לכאורה מדברים על ערכים באותם מילים אבל הכוונות שלם שונות – יש מי שיגיד ערך משפחה ויתכוון בכך למשפחה המורחבת שלו, ויש מי שיגיד את אותה מילה בדיוק, משפחה, אבל יתכוון למשפחה הגרעינית שלו, של בן בת הזוג והילדים,לכן בכל שיח שנעשה חשוב לרדת לעומקם של דברים ולהבנות שיכולים למצוע הרבה טעויות

לדוגמא: הבעל שאומר לאישתו המשפחה הכ חשובה והיא חושבת על המשפחה שהקימו, בעוד הוא חושב על המשפחת המוצא שלו, ההורים שלו, ואז כשהוא רוצה ללכת לביקור אצל ההורים אשתו עלולה לראות בזה פגיעה בערך של המשפחה כפי שהיא תופסת אותו

איך אני מסדר את הערכים שלי? מה הכי חשוב לי?

דבר נוסף שחשוב להבין לגבי ערכים זה לעשות בירור אמיתי וכנה על ההיררכיה בין הערכים – מה הערך העליון והכי חשוב ומה בא אחריו. למה זה חשוב? דיברתי קודם על מצפן, אחד הדברים שמאוד יכולים לעזור לנו לקבל החלטה זה להבין איזה ערך קודם. כשיש לי דילמה האם ללכת היום למפגש עם חברות או להישאר בבית עם הילדים ולהכין להם ארוחת ערב, או כשיש ויכוח עם הבעל על איזה נושא, אני תמיד בודקת את עם עצמי רגע, איזה ערכים מתנגשים פה, וכאשר אני מביאה את השאלה הזו לרמת הערכים הרבה יותר קל לפתור את הדילמה. גם כי באמצעות ההתבוננות על ערכים אני עושה הרחקה, אני מבינה לעומק למה הנושא הזה חשוב לי כל-כך ועל מה אני מוכנה לוותר, וגם ברמת השיח כאשר השיח בין שני אנשים שיש בינהם אי הסכמה על משהו עובר לשיח על ערכים, זה כבר פחות לוחמני. אין פה הערך שלי מי חשוב יותר, לכל אחד מאיתנו יש את הערכים שחשובים לו ואם אנחנו רוצים לחיות בהרמוניה אפשר לחשוב ביחד על פתרון שמאפשר לשני הערכים להתקיים זה בצד זה ולא אחד על חשבון השני (לא או זה או זה אלא גם וגם).

לדוגמא: בשנים הראשונות שלי כאימא ל-3 בנות צפופות, במקביל לעבודה בהיי-טק למדתי באוניברסיטה הפתוחה, עד שיום אחד קרא אסון בגן של הבת שלי והבנתי שאני לא לגמרי נוכחת בחיי הילדים, וממהרת להשכיב אותם לישון כדי להתפנות ללימודים. בעקבות אותו אסון הבנתי שאני מפספסת את הילדים שלי וויתרתי על הלימודים. כי בסולם הערכים שלי, משפחה זה לפני הכל.

 המטרה שלנו היא לחיות בהרמוניה עם כל הערכים שלנו, יש תקופות או רגעים שבהם ערך אחד יהיה יותר דומיננטי ויש תקופות שלא, אבל כל עוד אנחנו במודעות לערכים שלנו, להיררכיה בינהם נוכל להבין הרבה יותר טוב את מה שמניע אותנו בעולם.




איך אפשר לזהות את הערכים שלנו?

בדרך כלל קשה לזהות את הערכים האמיתיים שלנו בשאלה ישירה, כי שאלות ישירות מהסוג הזה גורמות לחלק השכלי שלנו לעבוד, ולא תמיד מאפשרות לגעת בערכים האמיתיים שחשובים עבורנו, הרבה פעמים זה יהיה הערכים שאימצנו לעצמנו מבחוץ – מההורים, מבית הספר, מהסביבה הקרובה. כדי לזהות מה חשוב לכם באמת, ולהתחבר ללב עדיף לעשות תהליך העבודה על ערכים באמצעים שונים שיוצרים הרחקה – בין אם זה דרך התבוננות על אנשים משמעותיים בחיים שלכם, יצירות שאהבתם, או אולי דווקא אנשים שלא אהבתם כי... ובין עם זה באמצעות עבודה עם קלפים ( כי הקלפים מקלפים) כי תהליך כזה מאפשר לעקוף את המגננות השכליות שלנו (כמו למשל התניה שירשנו בילדות שזה לא בסדר לשים את ההתפתחות האישית שלי במקום גבוהה בסולם הערכים שלי)  ומאפשר למשהו אמיתי יותר לצאת החוצה.

לסיכום

קחו לכם פסק זמן ממרוץ החיים,

התבוננו ונסו לזהות את הערכים החשובים בחיים שלכם,

ואז בדקו באיזה מידה אתם מצליחים ליישם את הערכים האלו בחיי היומיום?

אם אתם מרגישים מתח, דאגה חוסר סיפוק,

כדאי לבחון היטב היכן נמצא הפער

בין המצוי לרצוי.

תרגיל לזיהוי ערכים אישיים

אני מזמינה אתכם לעשות תרגיל קצר לזיהוי הערכים שלכם:

1.      בחרו שלושה אנשים שהיו מודל עבורך ממעגלי החיים השונים  מהמעגל החברתי, המשפחתי, ממעגל העבודה או דמויות היסטוריות.

מהם הדברים שהרשימו אתכם באותו אדם ומה השפיע עליך לאורך זמן?

2.      שלושה מקרים בהם חווית תסכול, כעס או סבל. מה היה חסר?

מה הדבר שגרם לתסכול, כעס או סבל?

התבוננו על מה שרשמתם וזהו מהם הערכים המשמעותיים עבורכם.

סקרנית לשמוע  - מה למדתם על עצמכם? (כתבו לי בתגובות או במייל חוזר)

תגובה 1:

  1. כל כך מסכימה. אם אין ערכים קל להיסחף (ולאו דווקא לדברים חיוביים)

    השבמחק